Foto: Frieda Brunger

Birthe Blom, viool
Klára Würtz, piano


Datum: 14 april 2019
Tijd: 11.30 uur


Programma

Thema ‘Leermeester en leerling’

Maurice Ravel (1875-1937)Sonate nr.1 posthume (1897)

Gabriël Fauré (1845-1924)Sonate nr.1 opus 13

  • Allegro molto
  • Andante
  • Allegro vivo
  • Allegro quasi presto

Claude Debussy (1862-1918)l’Isle joyeuse (piano solo) (1904)

César Franck (1822-1890)Sonate in A

  • Allegretto ben moderato
  • Allegro
  • Recitative fantasia
  • Allegretto poco mosso

Fauré was een van de belangrijkste Franse componisten van zijn generatie, samen met zijn jongere tijdgenoten Claude Debussy en Maurice Ravel. César Franck, hoewel een Belg van geboorte, woonde vanaf zijn jeugd in Parijs en mag daarom zeker in dit rijtje genoemd worden.
Ravel studeerde bij Fauré. Claude Debussy kreeg lessen van Franck. Franck en Fauré grepen nog graag terug op klassieke vormen. De laatste wordt echter toch al gezien als de wegbereider voor de impressionistische Franse muziek. Zoals het bij getalenteerde leerlingen gaat, zorgde hun eigen creativiteit ervoor dat hun leerlingen Debussy en Ravel zich ontwikkelden tot componisten met een eigen stijl; ze slaan een vrijere weg in.

De 1e sonate van Ravel werd pas na diens dood uitgegeven. Deze sonate mag nog een jeugdwerk genoemd worden. In tegenstelling tot zijn 2e sonate wordt deze sonate vrij weinig uitgevoerd. Het is een ééndelige compositie vol klankkleuren en sfeerimpressies.

Hoewel Fauré zich graag vasthield aan klassieke vormtradities, getuigt zijn 1e sonate al van nieuwere vormen, ongewone kleuringen en onverwachte ritmes.

Debussy vertaalde zijn (niet altijd optimistische) kijk op het leven in vrije, expressionistische vormen, maar wel met behoud van Franse elegantie. In l’Isle joyeuse laat hij zich echter van een optimistischere kant zien.

Het programma wordt besloten met de Sonate van César Franck. De soepele melodieën, voortkomend uit de ontwikkelingen die hij in Parijs doormaakte, zijn vermengd met Duits aandoende, soms zwaarmoedige samenklanken.


Biografie

Passie voor muziek en voor de viool in het bijzonder zijn de leidraad in het leven van Birthe Blom. Zij studeerde aan het Conservatoire de Lausanne, waar zij cum laude met eindcijfer 10 (unaniem toegekend) zowel het solistendiploma als haar postgraduate-diploma kreeg uitgereikt. Zij won vele nationale en internationale concoursen ( waaronder 1e prijs Oskar Backconcours en de European Music Prize). Birthe Blom speelde in heel Europa en Japan, zowel in recitals als solo met orkesten, waaronder het Radiosymfonie Orkest, het Residentie Orkest, het Orkest der Lage Landen (B), de Arthur Rubistein Philharmonie (PL, debuut Grote Zaal Concertgebouw), Camerata de Lausanne (CH), de Radio Kamer Philharmonie, Sinfonietta de Lausanne (CH) en l’ Orchestre de Chambre de Lausanne (CH) o.l.v. dirigenten als Jurjen Hempel, Martin Panteleev, Petri Sakari en Jaap van Zweden. Van 2013-2015 was zij plaatsvervangend 1e concertmeester van l’Orchestre Philharmonique de Monte Carlo. Birthe heeft de ex Paul-Godwin Stradivarius en de Sartory strijkstok van Herman Krebbers in bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Voor meer informatie: birtheblom.com

Klára Würtz studeerde aan de Ferenc Liszt Muziekacademie in Boedapest., waar zij cum laude haar diploma behaalde. In 1985 won zij de Ettore Pozzoli-Pianocompetitie in Milaan. Drie jaar later viel zij bij de Internationale Piano Competitie van Dublin in de prijzen
Vanaf 1991 stond Klára onder contract bij Columbia Artists Management, New York en speelde meer dan 100 concerten in 38 verschillende staten van Amerika, maar ook in Canada en Europa.
Als soliste trad zij op met verschillende orkesten, zoals het Boedapest Festival Kamer Orkest, Tsjechisch Philharmonisch Orkest (o.l.v. Jiri Belohlovek), Warschau Solisten. In 2001 maakte zij haar debuut in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw.
Klára Würtz werd uitgenodigd om met het Boston Symphony Orchestra o.l.v. Bernard Haitink vier concerten te spelen waar zij ook Mozart ten gehore heeft gebracht. Zij heeft veel opnamen gemaakt voor de Franse, Amerikaanse, Hongaarse en Nederlandse radio en televisie. Ook als kamermusicus is zij zeer actief. Zij heeft maar liefst 18 cd-opnamen op haar naam staan. Sinds 1996 woont en werkt zij in Amsterdam en is docente aan het Utrechts Conservatorium.


Videofragmenten