Foto: Noppen

Larissa Groeneveld, cello


Concert is geannuleerd vanwege aangescherpte Corona maatregelen


Programma:

‘Wie is er bang voor moderne muziek?’

Jacob ter Veldhuis – Glacier (2018)
Johann Sebastian Bach – Suite nr. 2 in d BWV 1008 (1685-1750)
Osvaldo Golijov – Omaramor (1991)

(korte pauze van 5-10 minuten)

Pēteris Vasks – Das Buch, dolcissimo (1986)
Max Reger – Suite nr .2 in d opus 131c (1915)
Giovanni Sollima – Lamentatio (1998)

Het kunnen beroeren…. het in het hart kunnen raken…. het aan je lippen doen kluisteren….ademloos en naar adem snakkend….
De componisten van deze tijd kunnen dit als geen ander !
De Nederlander Jacob tv staat bekend om zijn experimentele, post minimalistisch romantische muziek, de Argentijnse Osvaldo Golijov laat zich inspireren door de Joodse klezmer muziek; het Dolcissimo van Pēteris Vasks is in zijn eenvoud en combinatie van zang en cello een onvergetelijke belevenis. Het programma eindigt Larissa met het Lamentatio van de wilde jazz/rock en romantisch georiënteerde cellist, Giovanni Sollima, een virtuoos, swingend en flitsend stuk.


Biografie

‘Larissa Groeneveld, onthoud die naam’, schreef het Franse dagblad Le Figaro in 1995.
In 1990 sloot Larissa Groeneveld met de hoogste onderscheiding haar opleiding af aan het Conservatorium van Amsterdam, waar zij studeerde bij Dmitry Ferschtman. Zij zette haar studie voort bij Natalia Gutman aan de Musikhochschule Stuttgart en volgde masterclasses bij Mstislav Rostropovitsj, Daniel Shafran en Yo-Yo Ma.
In 1988 maakte zij haar solodebuut in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw met het Tripelconcert van Beethoven. Als soliste trad zij aan bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, de Stuttgarter Philharmoniker, de Berliner Symfoniker en het St. John’s Smith Square Orchestra. In 2005 voerde zij het celloconcert van Friedrich Gulda uit met leden van het Koninklijk Concertgebouworkest.
Naast haar solocarrière heeft Larissa door de jaren heen ensembles gevormd met pianist Frank van de Laar en harpiste Gwyneth Wentink en maakt zij al ruim een kwart eeuw deel uit van het Osiris Piano Trio. Zij gaf concerten samen met Giora Feidman, Natalia Gutman, Herman Krebbers, Reinbert de Leeuw en Giovanni Sollima.
Met het Osiris Trio – waar zij sinds de oprichting deel van uitmaakt – speelde Larissa op prestigieuze concertpodia als Carnegie Hall, het Wiener Konzerthaus, de Kölner Philharmonie en Wigmore Hall. Als soliste en kamermusicus kan zij bogen op een uitgebreide discografie, die met zowel het vroeg-klassieke repertoire als nieuwe opdrachtwerken vier eeuwen omspant.
Larissa is een gedreven pleitbezorgster van hedendaagse muziek. Veel bekende Nederlandse componisten hebben werk voor haar geschreven, onder wie Theo Loevendie, Theo Verbey en Guus Janssen, die voor haar en Ernst Reijseger een dubbelconcert schreef. Op de Cello Biënnale Amsterdam van 2010 speelde zij de wereldpremière van Bandersnatch van Theo Verbey voor cello en pianola. Tijdens de Biënnale van 2012 bracht zij Words and Song Without Words in première van Yannis Kyriakides, die in 2014 met dit werk de winnaar was van het International Rostrum of Composers.
Als bevlogen docent is Larissa verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze zowel cello als kamermuziek doceert. Daarnaast geeft ze het masterhoofdvak pianotrio aan het Conservatorium van Amsterdam en coacht ze jong talent van de AMT (Academie Muzikaal Talent) in Utrecht.
Larissa Groeneveld speelt op een cello van Domenico Busan (Venetië, 1763).

Voor meer informatie: www.larissagroeneveld.com

Voor het bestellen van toegangskaarten: www.hetpark.nl


Video fragmenten