Lenneke Ruiten
Foto: Victor Thomas

Lenneke Ruiten, sopraan
Peter Brunt, viool
Jeroen de Herder, cello
Thom Janssen, piano


Datum: 26 november 2017
Tijd: 11.30 uur


Programma

Thema: “From Russia with love”

Sergej Rachmaninov (1873-1943)

  • Trio Elégiaque in g (pianotrio)
  • Drie Liederen (sopraan/pianotrio)

Pjotr Iljitsj Tsjaikovsky (1840-1893)

  • Andante cantabile opus 11 (cello/piano)
  • Méditation uit Souvenir d’un lieu cher opus 42 (viool/piano)

Reinhold Glière (1875-1956) – Vier duetten opus 39 (viool/cello)

Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975) – Sieben Romanzen nach Gedichten von A. Blok (sopraan/pianotrio)


Biografie

De veelgevraagde sopraan Lenneke Ruiten startte een paar jaar geleden haar uitmuntende carrière in de concert- en operawereld. Belangrijke rollen die zij binnenkort uitvoert zijn Sophie in Rosenkavalier bij de Stuttgart Opera, een recital grote zangers in het Muziekgebouw in Amsterdam, Bach’s Mattheus Passion in Haarlem en het Concertgebouw te Amsterdam, Aspasia in Mitridate in La Monnaie in Brussel, Fiordiligi in Cosi Fan Tutte op het Festival in Aix-en-Provence, in het Mostly Mozart Festival, New York en op het Edinburgh Festival, Gilda in Rigoletto bij de Stuttgart Opera, Konstanze in Die Entführung Aus Dem Serial bij de Nationale Opera Amsterdam, Bystrouska in Cunning Little Vixen in La Monnaie in Brussel, Giunia in Lucio Silla in La Monnaie in Brussel, Konstanze in Die Entführung Aus Dem Serial in La Scala in Milaan en Lucia in Lucia Di Lammermoor bij de Opéra van Lausanne. Het afgelopen seizoen zong zij in La Monnaie in Brussel Ophélie in Thomas’ Hamlet (Marc Minkowski/Olivier Py) in het Champs-Elysées Theater in Parijs en in het Festspielhaus Baden-Baden bij het Monteverdi-Gala met Magdalena Kožená, Rolando Villazon en Le Concert d’Astrée (Emmanuelle Haïm), op het Holland Festival Angelica in Händel’s Orlando (René Jacobs), op het Salzburg Festival 2014 Donna Anna in een nieuwe productie van Don Giovanni. (Christoph Eschenbach/Sven-Eric Bechtolf), in het Theater in Wenen Iphigenie in Iphigenie En Taulide en in Bach’s Christmas Oratorio alsook bij de Stuttgart Opera Zerbinetta in Ariadne Auf Naxos, La Folie in Rameau’s Platée en Sophie in Rosenkavalier. In de zomer van 2015 debuteerde zij in het Drottningholm Slottstheater in Susanne in Le Nozze Di Figaro (Marc Minkowski) en zong zij de rol van Grietje in Hans en Grietje bij de Nationale Opera Amsterdam. Lenneke Ruiten werkte met dirigenten als Christoph Eschenbach, John Eliot Gardiner, Marc Minkowski, Christian Thielemann, Ivan Fischer, Andres Orozco-Estrada, Frans Brüggen, Alessandro de Marchi, Ton Koopman, Ottavio Dantone, Jérémie Rhorer en Martin Haselböck met orkesten als het Weens Philharmonisch, The English Baroque Soloists, het Monteverdi Koor, het Mozarteum Orkest, Akademie für Alte Musik Berlin, Tohnalle Orchester Zürich, Mahler Chamber Orchestra, RTÉ National Symhony Orchestra Dublin, Staatskapelle Dresden, het Concertgebouw Kamerorkest, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks en de Wiener Akademie. Zij is een graag geziene gast op festivals als het Salzburg Festival, BBC Proms, Leipzig Bach Festival, Praags Lente Festival, Aldeburgh Festival, Lucerne Festival en het Holland Festival.
Lenneke heeft ook een speciale passie voor Liederen, zij werkt met pianist Thom Janssen en geeft recitals in zalen als het Koninklijk Concertgebouw, Wigmore Hall in Londen en de Kaisersaal in Frankfurt.
Lenneke nam verschillende cd’s op waaronder Mozart Concert Aria’s (Spanjaard, Concertgebouw Kamerorkest – Pentatone), Bruckner’s Mis In F Klein (Marek Janowski, Duisse Romande – Pentatone), Bach Cantates (Gardiner, English Baroque Soloists – SDG), werken van J.C. Bach (Rademann Akademie für Alte Musik – Harmonia Mundi), Carmina Burana (SWR Vokal Ensemble), Mélodies Françaises en Brahms Liederen. Lenneke Ruiten studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en de Bayerische Theaterakademie in München bij Maria Rondel en Meinard Kraak. Ook voltooide zij een studie fluit en won zij verschillende prijzen op het Internationale Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch.

Peter Brunt, viool, studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Davina van Wely en Herman Krebbers en vervolgde zijn studie bij Dorothy Delay aan de Juilliard School in New York en Sándor Végh in Salzburg. In 1981 won hij het Nationaal Vioolconcours en in de daarop volgende jaren werd hij ook op internationale concoursen onderscheiden. Peter Brunt trad op als solist met orkesten als het Residentie Orkest, het Nederlands Filharmonisch Orkest en Amsterdam Sinfonietta. Willem Jeths schreef voor hem zijn vioolconcert Glenz, dat Peter met Amsterdam Sinfonietta en dirgent Lev Markiz op cd zette. Ook heeft hij zijn sporen in de rijke Nederlandse ensemblewereld verdiend, door o.m. samenwerkingen met Asko|Schönberg en het Nieuw Ensemble.
Van 1984 tot 1987 was hij als tweede violist verbonden aan het Koninklijk Concertgebouworkest, een baan die hij opgaf om zich aan het internationaal florerende Osiris Trio te kunnen wijden. Niettemin was hij in de afgelopen jaren regelmatig actief als gastconcertmeester bij het Basel Kammerorchester, Rotterdams Filharmonisch Orkest, Nederlands Kamerorkest, Amsterdam Sinfonietta en de Nieuwe Filharmonie Utrecht.
Als mede-oprichter van het vermaarde Osiris Trio trad Peter Brunt op in prestigieuze concertzalen als Carnegie Hall, het Wiener Konzerthaus, de Kölner Philharmonie en de Wigmore Hall. Ook nam hij met het trio talrijke cd’s op met repertoire variërend van Haydn tot voor het trio geschreven nieuwe werken. Met Wiek Hijmans op elektrische gitaar vormt hij al jaren een duo dat zich richt op improvisatie en crossover-repertoire.
Peter Brunt is als hoofdvakdocent viool verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam en geeft het masterhoofdvak pianotrio aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag. Tevens geeft hij les aan de Hochschule Luzern in Zwisterland.

Nadat cellist Jeroen den Herder zijn studiejaren cum laude had afgesloten won hij in 1992 het Nationale Postbank Sweelinck Concours en werd hij datzelfde jaar onderscheiden met de Zilveren Vriendenkrans van de Vereniging Vrienden van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest. In de jaren daarna wist Jeroen den Herder zich een vooraanstaande positie te verwerven als uitvoerend musicus. Puttend uit een breed repertoire van concerten speelde hij met belangrijke orkesten in binnen- en buitenland. Eén van de hoogtepunten daarbij was zijn vertolking van het celloconcert van E. Elgar, uitgevoerd met het Symfonieorkest van St. Petersburg in het bijzijn van Lord Yehudi Menuhin. Samen met Janine Jansen en Folke Nauta maakte hij furore met het Rembrandt Trio. Ook was hij tien jaar lang aanvoerder van het Cello Octet Conjunto Ibérico. Hij concerteerde wereldwijd in meer dan twintig landen en keert momenteel regelmatig terug naar Minsk (Wit-Rusland) om masterclasses te geven.
Naast dit alles is Jeroen den Herder initiatiefnemer van het tweejaarlijks terugkerende Cellofestival van Zutphen en is als hoofdvakdocent verbonden aan het conservatorium van Utrecht.

Thom Janssen studeerde piano bij Jaap Spaanderman, Jan Wijn en Herman Uhlhorn. Hij rondde zijn studie cum laude af als uitvoerend musicus in Utrecht. Naast zijn pianostudie sloot hij een studie muziektheorie af.
Hij specialiseerde zich in liedbegeleiding bij Rudolf Jansen, Martin Isepp en Helmut Deutsch. Daarnaast studeerde hij aan het Franz-Schubert-Institut in Baden bei Wien, nam deel aan de internationale Schubert masterclass van Robert Holl en werd uitgenodigd voor een studie aan de Academie Musicale de Villecroze in Zuid-Frankrijk. Verder begeleidde hij masterclasses van Elly Ameling, Hans Hotter, Walter Berry en Wolfgang Holzmair. Als solist is Janssen te horen in solorecitals en met diverse ensembles en orkesten. Hij was enige jaren actief in het in moderne muziek gespecialiseerde Basho-ensemble. Als begeleider trad hij op tijdens gerenommeerde concoursen als het Elisabeth Concours te Brussel, het Mozarteum Wettbewerb in Salzburg en het ARD-Wettbewerb te München. Thom is regelmatig te gast op diverse festivals, zoals het Delft Chamber Music Festival en het Haaglanden Festival en heeft opnames gemaakt voor radio en tv bij o.a. Radio 4 (AVRO, NPS), Concertzender, BBC 3, Bayerischer Rundfunk en de BRT. In 2008 maakt Thom zijn debuut in New York. Hij was als hoofdvakdocent piano werkzaam op het Alkmaars Conservatorium. Op dit ogenblik is hij docent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Thom zit regelmatig in jury’s van pianoconcoursen als het Steinway-concours en het Petrov-concours.


Video fragment


(Bron: YouTube)