Combattimento

Zondag 15 oktober 2023

11:30 Schouwburg Het Park

Programma

Carel Hacquart
Sonata Nona in Bes groot (Harmonia Parnassia) voor strijkers en bc

Pietro Andrea Ziani
Sonata Nona in e-klein (opus 7) voor strijkers en bc

Tomaso Albinoni
Grave & Fuga in A-groot (uit Sonata terza, opus 1) voor twee violen en bc

Johann Sebastian Bach
Praeludium & Fuga op hetzelfde thema (BWV 950) voor clavecimbel

Antonio Vivaldi
Concerto in F-groot (RV 455) voor hobo, strijkers en bc

Carel Hacquart
Sonata Settima in G-groot (Harmonia Parnassia) voor viool, altviool en bc

Anoniem Sonate in A-groot voor oboe d’amore, viool en bc

Carel Hacquart
Sonata Ottava in e-klein (Harmonia Parnassia) voor strijkers en bc

Antonio Vivaldi
Concerto in C-groot (RV 114), voor strijkers en bc

Musici

Bram Kreeftmeijer, hobo
Cynthia Freivogel, viool
Quirine van Hoek, viool
Marjolein Dispa, altviool
Diederik van Dijk, cello
Erik Olsman, contrabas
Sören Leupold, chitarrone
Pieter Dirksen, clavecimbel

Biografie

Wij zijn als concertstichting Johan Messchaert zeer verheugd dat Combattimento dit seizoen het openingsconcert verzorgt. Combattimento is de voortzetting van het vroegere Combattimento Consort Amsterdam dat eind januari 2014 haar activiteiten heeft beëindigd. Combattimento speelt muziek uit de barokperiode. Bekende en onbekende werken uit de 17e- en 18e-eeuwse barokmuziek vormen de kern van hun repertoire en dan vooral de stijlen waarin fantasie en beweging een grote rol spelen. De leden van Combattimento, ieder met solistische kwaliteiten, dragen een schat aan opgebouwde kennis en ervaring met zich mee en willen het publiek hiervan deelgenoot maken. Samen vormen ze een hecht ensemble dat jaren heeft gewerkt en blijft werken aan een geheel eigen klank en speelwijze: energiek, vurig, stijlbewust.

Combattimento speelt op moderne instrumenten, in de overtuiging dat de klankintensiteit hiervan beter aansluit bij de luisterpraktijk van de hedendaagse concertbezoeker. Ze kijken door een moderne bril naar barokmuziek en doen dan nieuwe ontdekkingen. Dat is vooral een experimentele aangelegenheid die tijdens de repetities vorm krijgt. Samen verkennen ze de grenzen van barokke extravagantie en spektakel. Hoe klonk de muziek toen? Mag het nu een fractie ruiger? Kan het net iets langzamer? Of juist dynamischer? Ze laten zich inspireren door deze vragen. Het resultaat: spannende en energieke concerten waarmee ze de luisteraar verrassen en op scherp zetten.

Combattimento werkt regelmatig samen met topsolisten, zoals Liza Ferschtman, Maarten Koningsberger,  Lisa Larsson, Helena Rasker, Cécile van de Sant en Johannette Zomer en met gezelschappen als het Scapino Ballet Rotterdam en de Nationale Reisopera. In het verleden maakte het ensemble onder de naam Combattimento Consort Amsterdam diverse tournees in Duitsland, Spanje, Midden-Europa, Zuid-Amerika, Japan, Rusland en de Verenigde Staten. Ook werden meer dan 35 CD- en DVD-producties gerealiseerd.

Combattimento ontvangt sinds 2017 subsidie van het Fonds Podiumkunsten en op projectbasis ook van het VSB Fonds. Dat is een flinke steun in de rug om de organisatie van dit prachtige ensemble te professionaliseren en het niveau van de uitvoeringen steeds weer op een hoger niveau te kunnen brengen.

Uitvoering

In het Park brengen ze een programma waarin bruisende Venetiaanse muziek gecombineerd wordt met drie sonates uit Carel Hacquart’s Harmonia Parnassia. Harmonia Parnassia is een collectie die in 1686 te Amsterdam verscheen. Het is bijzonder karaktervolle muziek die nog sterk in de oudere consortstijl wortelt, met typisch flexibele instrumentatie. Dat geldt ook voor het stuk van Pietro Andrea Ziani, een Venetiaan die heel succesvol was met tal van opera’s in zijn moederstad en daarbuiten. Zijn Sonata Nona (Opus 7) in 1668 publiceerde hij in Dresden toen hij daar korte tijd als kapelmeester werkzaam was. 

Tot de moderne Italiaanse richting behoorde Tomaso Albinoni, pionier van de nieuwe achttiende-eeuwse concertostijl. Albinoni’s opus 1 werd zo wijdverspreid dat het zelfs zijn weg vond naar Johann Sebastian Bach. Verschillende van de karakteristieke thema’s inspireerden Bach tot meeslepende fuga’s, en we zullen zowel Albinoni’s voorbeeld horen alsook daarna meteen de navolging van Bach. De grootste Venetiaan, Antonio Vivaldi, ontbreekt natuurlijk niet: van hem spelen ze zowel een spetterend hoboconcert als een briljant “Concerto ripieno” (concerto voor strijkers zonder echte solist) met een meeslepende chaconne (variaties over een herhalende basmelodie) als slot.