Matangi Kwartet & Carel Kraayenhof

Foto: Studio van Oostrum
Foto: Studio van Oostrum

Matangi Quartet:

Karsten Kleijer, altviolist
Daniel Torrico Menacho, violist
Maria-Paula Majoor, violist
Arno van der Vuurst, cellist

Carel Kraayenhof, bandoneón


Datum: 12 september 2021
Tijd: 11.30 uur
Locatie: Het Park, Othellozaal

Voor het bestellen van toegangskaarten: hetpark.nl


Programma:

Ludwig van Beethoven – Strijkkwartet op.18/4 (25’ Matangi)
Astor Piazzolla – Tango Sensations 1,3,5 (15’ Carel en Matangi)

Pauze

Beethoven/Piazzolla – Cavatina/Oblivion (10’ Carel en Matangi)
Beethoven/Piazzolla – Presto (op.130)/Libertango (10’ Carel en Matangi)
Astor Piazzolla – Milonga en Re (5’ Carel en MP)
Beethoven/Piazzolla – Grosse Fuge/Fuga y Misteria (15’ Carel en Matangi)
Astor Piazzolla – Muerte del Angel (4’ Carel en Matangi)

Beethoven vs. Piazzolla

Beethoven, de naam staat als een huis. Het is inmiddels meer dan een naam, het is een begrip. Beethoven staat voor fascinerende muziek die ons gemoed beroert, maar ook voor een houding, een benaderingswijze van kunst. Die moet onafhankelijk, vrijgevochten, onconventioneel, grensverleggend, visionair zijn.
Wat Beethoven was voor de klassieke muziek, is Astor Piazzolla voor de tango. Al op jonge leeftijd was hij succesvol als bandoneonist in beroemde tango orkesten, maar al snel stopte hij bijna helemaal met tango. Hij zocht iets anders, een ander doel. Hij bestudeerde klassieke componisten als Béla Bartók en Igor Stravinsky, hij studeerde orkestdirectie bij Hermann Scherchen en hij luisterde veel naar jazz. Zijn zoektocht naar een eigen stijl obsedeerde hem; hij verlangde naar iets anders, iets nieuws. Hij wilde de grenzen van de traditionele tango verleggen. Op 16 december 2020 was het 250 jaar geleden dat Beethoven werd geboren. Dat willen Carel Kraayenhof en het Matangi Quartet graag vieren, maar op een bijzondere wijze.
Kort daarna, op 11 maart 2021 zou Astor Piazzolla 100 jaar zijn geworden en Matangi en Carel zien een muzikale uitdaging om deze twee grote iconen uit de muziekwereld met elkaar in verbinding te brengen. De eigen’wijze’schappen van Beethoven en Piazzolla zijn precies de reden waarom het kwartet en de bandoneonvirtuoos zich zo verwant voelen met deze twee grootheden; deze vijf musici kleuren niet altijd binnen de muzikale lijntjes en laten zich niet temmen door muzikale regels en klassieke usances.
Samen gaan ze op een muzikale ontdekkingsreis door de vooruitstrevende ritmes en harmonieën van Beethoven en de onconventionele tango composities van Astor Piazzolla en verbinden deze in het programma ‘Beethoven vs. Piazzolla’.
Carel Kraayenhof en Matangi werkten in 2002 samen aan de cd ‘Street-tango’ en speelden daarna nog op verschillende festivals en concerten samen. Dit smaakte naar meer en in seizoen 2020-2021 bundelen ze wederom hun krachten.


Biografie:

Het Matangi Quartet is al 20 jaar een graag geziene gast op Nederlandse en internationale podia. De vier leden Maria-Paula, Daniel, Karsten en Arno, laten zich niet in een hokje plaatsen en wagen zich aan diverse muziekstijlen; van klassiek tot dance en van jazz tot pop.
“We spelen zoveel verschillende soorten en stijlen muziek, die vragen allemaal om hun eigen interpretatie en presentatie. Daar zit voor ons de uitdaging en inspiratie.”
(Karsten Kleijer, altviolist van Matangi)

Matangi deelde het podium met verschillende klassieke topmusici waaronder Miranda van Kralingen, Tania Kross, Ivo Janssen, Paolo Giacometti, Severin von Eckardstein en Lars Wouters van den Oudenweijer. Ook ontving het kwartet uitnodigingen voor diverse festivals, waaronder het Delft Chamber Music Festival, het Grachtenfestival, Festival d’ Aix-en-Provence, het Schleswig-Holstein Musik Festival, Festival de Carthage in Tunesië, de World Expo 2010 in Shanghai, het International Conservatoire Festival in St Petersburg, North Sea Jazz en het Bevrijdingsfestival Utrecht.
“De kracht van Matangi ligt in de kracht van de groep. We zijn vier onafhankelijke artistieke zielen waarbij het geheel meer is dan de som der delen.”
(Daniel Torrico Menacho, violist van Matangi)

In 2002 ontving het kwartet de prestigieuze Kersjes van de Groenekan Prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan uitzonderlijk talent in de Nederlandse kamermuziek en in 2008 wonnen de Matangi’s de derde prijs op het Internationale Joseph Joachim Kamermuziekconcours in Weimar. Matangi bracht diverse cd’s uit bij Challenge Records International die stuk voor stuk met geweldige kritieken werden ontvangen.
“Onstuimig en ongetemd, zo zou ik ons typeren. We kleuren niet binnen de muzikale lijntjes!”
(Maria-Paula Majoor, violist van Matangi)

Matangi neemt regelmatig deel aan avontuurlijke crossover-projecten en treedt onder meer op met cabaretiers Herman van Veen en Youp van ’t Hek, bandoneonspeler Carel Kraayenhof, jazztrompettist Eric Vloeimans, jazzpianist Michiel Braam, DJ Kypski, jazzvocalisten Mathilde Santing en Renske Taminiau, singer songwriters Lori Lieberman en Tom McRae. Met deze baanbrekende uitstapjes buiten de klassieke muziek slaagt Matangi erin een nieuw publiek warm te maken voor het strijkkwartet. En minstens zo belangrijk: het geeft extra inspiratie om het rijke klassieke repertoire dat in de afgelopen 250 jaar is opgebouwd – van Haydn tot Adès – met nieuw élan tot klinken te brengen.

Arno van der Vuurst, cellist van Matangi; “Het publiek weet dat ze bij ons kunnen worden verrast. We zijn niet bang om ideeën uit te proberen; de mogelijkheden met Matangi zijn eindeloos!”

Voor meer informatie: https://matangi.nl

Foto: Reinout Bos

Carel Kraayenhof, geboren in 1958 te Waalre (NL), was acht jaar oud toen hij voor het eerst een boek met piano bladmuziek zag. Carel ontdekte dat muziek zijn grootste passie was en het is voor hem altijd een heel belangrijke manier geweest om te communiceren.
In het midden van de jaren 70 werd Carel sterk beïnvloed door zijn broer Jaap met Ierse, Schotse en Engelse volksmuziek en leerde hij melodeon en de Engelse concertina spelen. Begin jaren 80 had Carel voor het eerst contact met een bandoneón. Die geluiden raakten hem tot diep in zijn hart. Vanaf dat moment wist hij zonder twijfel dat hij bandoneonist wilde worden.
Daarna ging zijn carrière in een hoog tempo vooruit. In 1987 werd hij door Astor Piazzolla gevraagd om voor hem te komen spelen in New York (Tango Apasionado, een Broadway-tangomusical). In 1988 werd hij, samen met zijn Sexteto Canyengue, door Osvaldo Pugliese uitgenodigd om naar Argentinië te komen. In 1993 begon hij de cursus Argentijnse Tango aan het Rotterdams Conservatorium Codarts en ontving hij de ‘Gouden Notenkraker’ van de Nederlandse Vereniging van Podiumkunsten. In 1996 verscheen het Sexteto Canyengue op het Montreal Jazz Festival. In 1997 en 1998 waren ze hoofdact van het Edinburgh Fringe Festival.
Op 2 februari 2002 maakte zijn carrière een sprong voorwaarts. Carel speelde ‘Adiós Nonino’ op het Nederlandse koninklijke huwelijk van ZKH Prins Willem-Alexander en, van oorsprong Argentijnse, Máxima Zorreguieta (nu ZKH Koning en Koningin van Nederland). Meer dan 55 miljoen mensen over de hele wereld keken naar de ceremonie. De ‘soundtrack’ van de bruiloft werd drievoudig platina. In de jaren daarna volgden verschillende prijzen, waaronder in 2003 de Edison People’s Choice Award Classic en in 2005 een officiële onderscheiding van de Argentijnse regering voor zijn inspanningen als ambassadeur voor de tangomuziek. In 2012 wordt Carel door Koningin Beatrix (NL) benoemd tot Officier van Oranje Nassau.
Carels concerten zijn sindsdien erg populair. Er zijn talloze tours (nationaal en internationaal), albums, projecten en samenwerkingen met Nederlandse en internationale artiesten* geweest. Carel vierde het 30-jarig jublieum van zijn carrière met de theatertour genaamd ‘30!’, wat de laatste tour van zijn ensemble was. In 2018 ontving hij bovendien een Edison Oeuvre Award Jazz / Wereldmuziek voor al zijn inzet voor de Nederlandse muziekcultuur.
Met meer dan 80 eigen composities is Carel ook een gevestigde naam voor tango en Zuid-Amerikaanse muziek. Van solostukken voor bandoneón of piano tot volledige orkestpartituren, alles is mogelijk in zijn creatieve geest.
Carel speelde in zijn eigen Sexteto Canyengue en Carel Kraayenhof Ensemble en speelt op dit moment solo, met orkesten en in verschillende langdurige samenwerkingsverbanden (bijvoorbeeld met harpiste Lavinia Meijer) en als duo met de Argentijnse pianist Juan Pablo Dobal. Dit toont zijn flexibiliteit als artiest en benadrukt zijn aanpassingsvermogen binnen verschillende muziekgenres. Tango is zijn passie, maar muziek maken is zijn manier van leven.

* Ierland, Rusland, Australië, China, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Turkije, Indonesië, Schotland, Portugal, Finland, Japan, Zuid-Korea, etc.

** Onder anderen Yo-Yo Ma, Ennio Morricone, Sting, Kristjan Jarvi, Joshua Bell, Lavinia Meijer, Youp van ’t Hek, Herman van Veen, André Hazes, Bløf, Jurk, 3J’s, Caro Emerald, Paul de Leeuw, JURK !. Carel deelde ook het podium met onder anderen Trijntje Oosterhuis, Dana Winner, René Froger, Marco Borsato.

Voor meer informatie: https://carelkraayenhof.nl


Video fragmenten: