Backer Trio

Milhaud, Haydn, van Beethoven en meer

Zondag 18 mei 2025

11:30 Schouwburg Het Park

Programma

D. Milhaud (1892 -1974)
Suite op. 157b
I. Ouverture

W.A. Mozart (1756 -1791)
Kegelstatt trio K.498
I. Andante
II. Menuetto
III. Rondo

Max Bruch (1838 -1920)
Acht stukken voor klarinet, altviool en piano
V. Rumänische Melodie

Pauze

D. Milhaud (1892 -1974)
Suite op. 157b
IV. Introduction et Final

Max Bruch (1838 -1920)
Acht stukken voor klarinet, altviool en piano
VI. Nachtgesang

J. Brahms (1833 -1897)
Klarinetsonate op. 120 no. 1
I. Allegro appassionato

A. Khachaturian (1903 -1978)
Trio voor klarinet viool en piano
I. Allegro appassionato

D. Shostakovich (1906 -1975)
Drie delen uit ‘Five pieces for two violins and piano’

Musici

Paulien Backer, klarinet
Vera Backer, viool
Julius Backer, piano

Biografie

Paulien, Vera en Julius zijn drie zeer muzikaal begaafde musici die uit hetzelfde gezin
komen. Ze musiceren al lange tijd met elkaar in verschillende samenstellingen, maar het is
pas sinds korte tijd dat ze ook als trio concerten geven. Naast vele individuele prijzen bij
zowel regionale als nationale concoursen wonnen ze recentelijk als trio hun eerste prijzen. In
2022 won het trio onder meer de derde prijs bij de Regionale Finale van het Prinses
Christina Concours en ook de Ensemble-aanmoedigingsprijs bij ditzelfde concours. Ze
hebben deelgenomen aan verschillende cursussen en festivals waaronder het Aurora
Festival (voorheen Peter de Grote Festival) en Zomercursus Woudschoten. Lessen en
masterclasses hebben ze gevolgd bij oa. Marcel Baudet, Martijn Willers en Diederik Ornee.
Viool, Klarinet en Piano; het is een ongebruikelijke combinatie van instrumenten waarvoor
maar weinig muziek geschreven is. Het is hierom dat het trio niet alleen graag repertoire
voor de drie instrumenten speelt maar ook vaak in verschillende combinaties
duo-bezettingen stukken uitvoert. De concerten die het trio geeft, bestaan daarom vaak uit
een zeer divers programma met repertoire voor alle combinaties van instrumenten.
 
Vera Backer (2004) is een jonge Nederlandse violiste. Opgroeiend in een gezin waarin
muziek centraal stond werd Vera al snel verliefd op de viool. Sinds haar zevende speelt ze
met veel passie en timmert ze hard aan de weg. Als kind kreeg Vera al vrij snel waardering
voor haar werk, zo stond ze meerdere keren in de finale van het Haydn Muziek Festival,
waardoor Vera mocht soleren met het Haydn Jeugd Strijkorkest. Op haar twaalfde maakte
Vera de overstap naar de Jong Talenten Klas van Prins Claus Conservatorium te Groningen.
Waar ze sindsdien bij Veselina Manikova studeert. De afgelopen jaren heeft Vera
meegedaan met verschillende concoursen en cursussen. Waaronder het Aurora festival en
het Prinses Christina Concours, waarbij ze in de prijzen viel met zowel haar solo-optreden
als haar optreden met het Backertrio. Daarnaast houdt Vera erg van kamermuziek, sinds
2020 deelt ze deze passie met het Silhouetkwartet waarmee ze mocht spelen op het Emmy
Verhey Festival en masterclasses kreeg van het Delta pianotrio en het Alma quartet.
 
Julius Backer (2003) is een begaafde jonge pianist die al vanaf zijn zesde piano speelt. Hij
begon zijn lessen privé in Groningen voordat hij op 11-jarige leeftijd naar de Sweelinck
Academie van het Conservatorium van Amsterdam ging waar hij les kreeg van Prof. Marcel
Baudet. 4 jaar later verhuisde hij naar het Verenigd Koninkrijk om zijn pianostudie voort te
zetten bij diezelfde leraar aan de prestigieuze Yehudi Menuhin School of Music in Londen. In
zijn 4 jaar aan een van ’s werelds meest gespecialiseerde muziekscholen voor jonge
getalenteerde musici heeft Julius regelmatig les gehad van gerenommeerde docenten
waaronder Prof. Robert D. Levin, Thomas Carroll en Ruth Nye. Naast het studeren van
solorepertoire voor de piano speelt Julius regelmatig kamermuziek in verschillende
ensembles. Voor de ontwikkeling van zijn kamermuziek heeft Julius veel samengewerkt met
zowel Prof. Marcel Baudet als Prof. Ioan Davies. Hij heeft ook lessen gevolgd in klassieke
improvisatie bij Prof. David Dolan en directielessen bij de Britse dirigent/componist Matthew
Taylor. Zijn studie in het buitenland heeft Julius talloze mogelijkheden opgeleverd,
waaronder concerten in Kings Place London en The Menuhin Hall. Julius is een fervent
musicus en houdt ervan zijn muzikale talenten op alle gebieden te ontwikkelen; hij heeft 
naast zijn pianostudie ook zang- en klavecimbellessen gevolgd. Julius
heeft een bijzonder grote liefde voor componisten als Beethoven, Brahms, Schubert en
Debussy, maar hij schuwt ook niet om de Russische en Spaanse pianoliteratuur in zijn
repertoire op te nemen. Julius is laureaat van verschillende concoursen waaronder het
Steinway & Sons Pianoconcours, het Prinses Christina Concours en het YPF
Pianoconcours. Hij heeft opgetreden met gerenommeerde musici zoals collega-pianisten
Daria van den Bercken en Ashley Wass en cellist Ashok Klouda. Naast zijn hoofdvakstudie
voelt Julius zich sterk geroepen om deel te nemen aan sociale projecten zoals
muziekonderwijs op basisscholen en het geven van concerten in hospices of scholen voor
speciaal onderwijs. Julius studeert momenteel aan de Hochschule für Musik und Tanz in
Keulen bij Prof. Claudio Martinez-Mehner en Prof. Nina Tichmann.
 
Paulien Backer (2001) is een kamermusicus in hart en nieren. Van kleins af aan musiceerde
ze al samen. Eerst op de blokfluit en vanaf 2010 met het “echte” instrument, de klarinet. Op
13 jarige leeftijd speelde ze in het JongjongNederlandsBlazersEnsemble. Na een jaar de
spirit van het NBE geproefd te hebben, speelde ze twee jaar in het JongNBE noord. Na die
fantastische jaren is het haar droom om ooit in het “grote” NBE te spelen. Daarnaast doet ze
nu al meer dan 8 jaar iedere zomer mee aan Zomercursus Woudschoten, de
kamermuziekcursus voor jonge muzikanten. In 2021 had ze de eer om hier ook te mogen
soleren met het orkest.
Paulien is ook actief in de studentenorkesten. Zo speelt ze nu al drie jaar in het USConcert
(waar ze nu ook onderdeel van het bestuur is), deed ze in 2021 mee met NESKO en valt ze
regelmatig in bij andere orkestprojecten.
Toen Paulien net 1 jaar klarinet speelde, stond ze al in de finale van het
HaydnMuziekFestival. Waarbij ze een paar jaar later samen met Juliuas de eerste prijs in de
wacht sleepte. Na meerdere eervolle vermeldingen bij het Prinses Christina Concours, stond
ze afgelopen jaar met het Backer trio in de regionale finale. Ook heeft ze meerdere
masterclasses gewonnen.
Muziek is het belangrijkste in Pauliens leven. Hierdoor was het een logische stap om
uiteindelijk naar de randstad te vertrekken om daar aan het conservatorium in Rotterdam te
studeren. Inmiddels zit ze in haar derde jaar bachelor en krijgt ze les van Julien Herve en

Bruno Bonansea.

Uitvoering

Het programma dat ze brengen in Het Park is veelzijdig en voert de luisteraar langs een kleurrijk palet aan stijlen en sferen, met de klarinet als verbindend element. Het openingswerk, de Suite op. 157b van Darius Milhaud, is een speels en energiek stuk, beïnvloed door Franse volksmuziek en jazz. In de Ouverture klinkt Milhauds kenmerkende lichte, ritmische taal, die onmiddellijk de toon zet.

Vervolgens keren we terug naar de klassieke elegantie van W.A. Mozart met het geliefde Kegelstatt Trio. Het werk, geschreven voor klarinet, altviool en piano, toont Mozarts warme kamermuziek-idioom. Het intieme Andante, het gracieuze Menuetto en het levendige Rondo vormen samen een gebalanceerd geheel vol charme en verfijning.

Van Max Bruch klinken twee delen uit zijn Acht Stücke, waarin lyriek en romantische diepgang centraal staan. Zijn Andante is ingetogen en melodieus, terwijl de Rumänische Melodie levendige volksmuziekinvloeden inbrengt.

Na de pauze keren we terug naar Milhaud voor de afsluitende delen van zijn Suite, waaronder het dansante Final. Bruchs Nachtgesang vervolgt met een introspectieve en dromerige sfeer.

Met het eerste deel uit de Klarinetsonate op. 120 nr. 1 van Johannes Brahms wordt een meer expressieve en gepassioneerde toon aangeslagen. Deze sonate belichaamt Brahms’ rijpe stijl en diepe verbondenheid met de klarinet.

Tot slot bieden Khachaturians vurige Trio en drie korte stukken van Shostakovich een bruisende afsluiting. In de stukken van Shostakovich ontmoeten volksmelodieën en lichte ironie elkaar in dansante en toegankelijke miniaturen.

Dit programma laat de veelzijdigheid van de klarinet schitteren — van klassiek tot modern, van melancholie tot uitbundigheid.

Voor meer informatie: www.juliusbacker.com