Tsjaikovski & Sjostakovitsj

“…stylish, open-minded and aventurous….” The Guardian, 13 juni 2020

Foto: Marco Borggreve

Dudok Quartet:

Judith van Driel, viool
Marleen Wester, viool
Marie-Louise de Jong, altviool
David Faber, cello


Datum: 18 september 2022
Tijd: 11.30 uur
Locatie: Het Park, Othellozaal

Voor het bestellen van toegangskaarten: hetpark.nl


Programma:

Tchaikovsky (Arr. Dudok)
Selections from The Seasons for Piano, Op. 37

Shostakovich
String Quartet No. 5 in B-flat major Op. 92

Shostakovich (Arr. Dudok/Van Driel)
Selections from Preludes for Piano Op. 34

Tchaikovsky
String Quartet No. 3 in E-flat minor Op. 30


Biografie:

Het Amsterdamse Dudok Quartet is genoemd naar architect Willem Dudok. Hij was een groot muziekliefhebber: hij kwam uit een muzikale familie en componeerde in zijn vrije tijd. ‘Meer dan aan alle bouwkunstenaars heb ik aan de componisten te danken’, schreef hij. ‘Ik voel diep de gemeenschappelijke basis van de muziek en de architectuur: ze ontlenen immers beide haar waarde aan de juiste maatverhoudingen.
De leden van het Dudok Quartet zijn: Judith van Driel (viool), Marleen Wester (viool), Marie-Louise de Jong (altviool) en David Faber (cello) leerden elkaar kennen in het Ricciotti Ensemble en studeerden bij de leden van het ‘Alban Berg Quartett’ aan de Hochschule für Musik in Keulen en vervolgens aan de ‘Nederlandse Strijkkwartet Academie’ bij Marc Danel. Andere belangrijke docenten waren Eberhard Feltz, Peter Cropper (Lindsay Quartet), Luc-Marie Aguera (Quatuor Ysaÿe), Stefan Metz en Reinbert de Leeuw. Naast de Borletti-Buitoni Trust Award 2018 won het kwartet prijzen op het internationaal strijkkwartetconcours in Bordeaux en op het Joseph Joachim Internationaal kamermuziekconcours in Weimar. In 2014 ontving het kwartet de prestigieuze Kersjesprijs.
Het kwartet speelt op instrumenten die ze in bruikleen hebben van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMF); violen van Francesco Goffriller (1725) en Vincenzo Panormo (1810), een altviool van Jean-Baptiste Léfèbvre (1760) en een cello van Jean-Baptiste Vuillaume (1850).

Het Dudok Quartet heeft een breed repertoire dat 5 eeuwen muziek bestrijkt en is bezig om een indrukwekkende internationale carrière op te bouwen. Zo hebben ze opgetreden bij de BBC Proms en sloten ze in het Schotse Dundee het Dundee Chamber Music seizoen af met een sprankelend concert. Naast andere diverse Europese landen traden ze ook op in de Verenigde Staten. De bezielde concerten van het strijkkwartet krijgen zonder uitzondering lovende recensies. Zo prees The Courier hun “Blistering technique and musicianship”.

Naast een veelzijdig repertoire hebben ze alles wat je van een ensemble van wereldklasse kan verwachten, zoals een meesterlijke ‘eenheid’ in hun spel.
Het kwartet won verscheidene prijzen op internationale muziekwedstrijden, waaronder het Charles Hennen Concours (2012), het Internationale Joseph Joachim Kammermusik Wettbewerb (2012) en Quatuors à Bordeaux (2013).

In 2014 ontving het kwartet de Kersjes van de Groenekan Prijs, en in 2018 de internationale Borletti-Buitoni Trust Award. Ook traden ze op met diverse gastmusici, zoals de pianisten Olga Pasjtstjenko en Daria van den Bercken, cellisten Pieter Wispelwey en Quirine Viersen, de zanger Philippe Jaroussky, en blazers Erik Bosgraaf en Annelien Van Wauwe.
Hun laatste cd met strijkkwartetten van Brahms kreeg van het NRC vier sterren; de krant was onder de indruk van de “muziek zonder dodeletters, altijd in beweging, elke keer weer nieuw’. Dat is inderdaad wat het strijkkwartet kenmerkt: creatief, levendig en altijd op zoek naar nieuwe invalshoeken.

In Het Park opent het Dudok Quartet ons kamermuziekseizoen met van zowel Tsjaikovski als Sjostakovitsj een prachtig strijkkwartet, en ook arrangementen van Tsjaikovski’s De Seizoenen en Sjostakovitsj’ 24 Preludes opus 34.

De Seizoenen is oorspronkelijk een set van twaalf miniaturen voor piano, waar elk stuk een andere maand in het thuisland van de componist representeert.
Sjostakovitsj’Strijkkwartet nr. 5 in Bes-groot opus 92 is rijk aan emotioneel contrast maar ook meesterlijk geïntegreerd, met naadloos op elkaar aansluitende delen. Vol van Sjostakovitsj zijn kenmerkende chromatiek en tegendraadsheid van accenten komt het stuk uiteindelijk rustig op z’n pootjes terecht in de finale.

Zijn 24 Preludes opus 34 voor piano, waar een selectie van gespeeld zal worden, gaan langs alle mineur en majeur toonladders à la Bach’s Wohltemperiertes Klavier. Ze dragen elk een individueel, persoonlijk stempel, van peinzend zwaarmoedig tot schertsende marsmuziek. Ook zijn ze rijk aan Bachiaans contrapunt: uitermate geschikt dus om voor strijkkwartet te arrangeren.
Dergelijke contrasten vindt men ook in het afsluitende Strijkkwartet nr. 3 in Es-klein opus 30 van Tsjaikovski. De componist droeg het stuk op ter nagedachtenis aan de Boheemse violist Ferdinand Laub, die de premières van zijn eerste twee strijkkwartetten leidde maar in 1875 plotseling overleed.

De melancholische toon wordt in het eerste deel meteen voelbaar, aangezet door treurmarsritmiek. Het daaropvolgende deel lijkt uit een andere wereld te komen. Het derde deel ademt weer diepe treurnis, waar syncopen de omfloerste trom uitbeelden. De finale is een echt Tsjaikovski-stuk: rijk aan vaart en energie, de ‘volheid’ van het leven weerspiegeld.