Dianto Reed Quintet
Zondag 25 februari 2024
11:30 Schouwburg Het Park
Programma
¨Pour la postérité¨
Igor Stravinsky (1882-1971)
Pour Picasso (1917)
Manuel de Falla (1876-1946)
El sombrero de tres picos, Suite nr. 1 en nr. 2 (1919), arrangement van Arjan Linker
Erik Satie (1866-1925)
Parade (1917), arrangement van Max Knigge
Igor Stravinsky (1882-1971)
Pulcinella Suite (1920), arrangement van Max Knigge
Julian Schneemann (1992-)
Opdrachtwerk, gebaseerd op Stravinsky’s Pour Picasso
Musici
María González Bullón, hobo
Ovidi Martí Garasa, saxofoon
María Losada Burgo, fagot
Erik Steven Rojas Toapanta, basklarinet
María Luisa Olmos Ros, klarinet
Biografie
Dianto Reed Quintet is een kamermuziekensemble van vijf jonge Spaanse musici, gevestigd in Amsterdam. ‘Dianto’ betekent ‘anjer’ in het Esperanto. Ze kozen de anjer omdat het een typisch mediterrane bloem is, en het Esperanto omdat het als een universele taal wordt beschouwd, net als muziek. Dit specifieke type kwintet brengt vijf ‘rietblazers’ bijeen: klarinet, basklarinet, fagot, saxofoon en hobo. Deze bezetting levert een grote verscheidenheid aan kleur en een uniek klankspectrum op. Na hun studies aan verschillende Spaanse conservatoria, speelden de vijf leden van Dianto in diverse Spaanse en internationale jeugdorkesten. Zij vervolgden hun opleiding met een master aan het Conservatorium van Amsterdam.
Het kwintet heeft verschillende prijzen gewonnen, zoals de eerste prijs op het Grachtenfestival Conservatorium Concours 2021 en de publieksprijs tijdens de finale van Dutch Classical Talent 2022/2023. Zij waren verschillende keren te horen op de NPO Radio 4, onder andere bij De Klassieken en in Spiegelzaal, en ze waren op televisie te zien in Podium Witteman. Dianto Reed Quintet trad op in diverse theaters en prestigieuze concertzalen in heel Europa, waaronder de Kleine Zaal van het Concertgebouw Amsterdam en de Philharmonie van Luxemburg.
Dianto Reed Quintet verbindt muziek het liefst met andere disciplines, vooral wanneer die
verbinding inhoudelijk gemotiveerd is en de ervaring van de bezoeker kan verdiepen.
Pour la Postérité verbindt muziek en beeldende kunst, aan de hand van de hechte band tussen twee artistieke reuzen van de vorige eeuw: Igor Stravinsky en Pablo Picasso. De samenwerking van de twee vrienden, in een kring waarvan ook Manuel de Falla en Eric Satie deel uitmaakten, staat voor een unieke synergie. Zij is ook een iconisch hoogtepunt van een unieke periode in de geschiedenis: het Parijs van de eerste decennia van de twintigste eeuw, waar de kunsten een ongekende bloei doormaakten.
Uitvoering
Igor Stravinsky en Pablo Picasso waren allebei actief in de Parijse kringen rond Les Ballets Russes, het gezelschap van de visionaire impresario Sergej Diaghilev, maar ze leerden elkaar kennen tijdens een verblijf in Rome in 1917. Picasso tekende er toen het eerste van de drie portretten die hij van Stravinsky zou maken. Stravinsky, op zijn beurt, schreef er in de marge van een telegramformulier een korte solo voor klarinet, zijn lievelingsinstrument. Hij droeg de vijf maten op aan Picasso. Pour la Postérité, voegde de schilder eraan toe: voor het nageslacht. De ontmoeting in Rome was het begin van een jarenlange samenwerking en vriendschap. De melodie die Stravinsky voor Picasso componeerde, vormt de rode draad in een programma waar ook muziek van andere componisten uit de Parijse kringen rond Les Ballets Russes klinkt: Eric Satie en Manuel de Falla, twee componisten die overigens ook door Picasso geportretteerd werden.
Centraal staat een nieuwe bewerking van Stravinsky’s ballet Pulcinella uit 1920, waarvoor Picasso zowel de decors als de kostuums ontwierp. Drie zeer verschillende componisten vinden een trait d’union in de grote Spaanse kunstenaar, wiens beelden we tijdens het concert op een scherm zien ontstaan. De werken van de verschillende componisten worden met elkaar verbonden door de dertig seconden durende klarinetsolo die Stravinsky aan Picasso opdroeg.
Voor de animatie en de scenografie werkt het kwintet samen met kunstenaars Yannick Verweij en Joske Commandeur. De eindregie is in handen van Yorick Stam. De arrangementen zijn gemaakt door Arjan Linker en Max Knigge. Aan Julian Schneemann wordt een compositieopdracht verstrekt – dit stuk zal ook uitgevoerd worden in Het Park.
Voor meer informatie: diantoreedquintet.com
Bestel kaarten voor dit concert bij Schouwburg Het Park