Foto: Marieke Wijntjes

Cynthia Freivogel, viool
Quirine van Hoek, viool
Marjolein Dispa, altviool
Diederik van Dijk, cello
Erik Olsman, contrabas
Sören Leupold, chitarrone & luit
Pieter Dirksen, klavecimbel


Concert is geannuleerd vanwege aangescherpte Corona maatregelen


Programma

Johannes Schenck (1660-1720)Sonata Ottava in C-groot (Il Giardino Armonico, 1691), voor twee violen en bc

Pietro Andrea Ziani (1616-1684)Sonata Nona in e-klein (opus 7, 1668), voor twee violen, altviool en bc

Tomaso Albinoni (1671-1751)Fuga in b-klein, opus 1/8 (1698), voor twee violen en bc

Johann Sebastian Bach (1685-1750)Fuga op hetzelfde thema, BWV 951, voor clavecimbel

Tomaso Albinoni (1671-1751)Sonata a quattro in A-groot, op. 7/ (1715), voor twee violen, altviool en bc

Antonio Vivaldi (1678-1741)Concerto in d-klein, RV 540, voor viola d’amore, luit, strijkers en bc

Carel Hacquart (1640-1701)Sonata Ottava in e-klein (Harmonia Parnassia, 1686), voor twee violen, altviool en bc

Halverwege het concert is er een korte pauze van 5-10 minuten.

‘Frizzante con archi’ – Nederlandse en Venetiaanse muziek voor strijkers

Een programma met bruisende Venetiaanse muziek en enkele fraaie werken uit de Nederlandse ‘Gouden Eeuw’. Johannes Schenck was een in Amsterdam geboren componist en gambist die met zijn derde opus, de Giardino Armonico met twaalf triosonates, zijn meesterwerk afleverde. Ze zijn duidelijk geïnspireerd op de nieuwste Italiaanse muziek, met name de triosonates van Corelli. Ouderwetser van stijl zijn de sonates uit Carel Hacquarts Harmonia Parnassia, die nog sterk in de zeventiende-eeuwse consort-stijl wortelen. Dat geldt ook voor het stuk van Pietro Andrea Ziani, een Venetiaan die heel succesvol was met tal van opera’s in zijn moederstad en daarbuiten, maar deze sonates in Dresden in 1668 publiceerde toen hij daar korte tijd als kapelmeester werkzaam was. Tot de moderne Italiaanse richting behoorde Tomaso Albinoni, pionier van de nieuwe achttiende-eeuwse concerto-stijl, wat we duidelijk kunnen horen in een Concerto uit zijn opus 7. Verschillende van zijn karakteristieke thema’s inspireerden Bach tot meeslepende fuga’s. We horen in ons concert zowel het voorbeeld als de navolging. De grootste Venetiaan, Antonio Vivaldi, ontbreekt natuurlijk niet: van hem spelen we zowel een prachtige ingetogen dubbelconcert met de unieke combinatie viola d’amore en luit alsook een briljant “Concerto ripieno” met een spetterende chaconne tot slot.


Biografie

Combattimento speelt muziek uit de barokperiode. Bekende en onbekende werken uit de 17e- en 18e-eeuwse barokmuziek vormen de kern van ons repertoire en dan vooral de stijlen waarin fantasie en beweging een grote rol spelen. De leden van Combattimento, ieder met solistische kwaliteiten, dragen een schat aan opgebouwde kennis en ervaring met zich mee en willen het publiek hier deelgenoot van maken. Samen vormen we een hecht ensemble dat jaren heeft gewerkt en blijft werken aan een geheel eigen klank en speelwijze: energiek, vurig, stijlbewust.

Het ensemble komt graag dicht bij u en wil klassieke muziek levendig en boeiend voor u maken. U komt ons daarom veel tegen op kleinere podia, zoals mooie kerkjes, intieme concertzaaltjes of een oud slot. Daar zit u letterlijk dicht bij ons en beleeft u de muzikale ervaring nog intenser. Onderhoudende en informatieve toelichtingen tijdens het concert geven u een kijkje in de achtergrond van deze muziek.

Combattimento speelt op moderne instrumenten, in de overtuiging dat de klankintensiteit hiervan beter aansluit bij de luisterpraktijk van de hedendaagse concertbezoeker. We kijken door een moderne bril naar barokmuziek en doen dan nieuwe ontdekkingen. Dat is vooral een experimentele aangelegenheid die tijdens de repetities vorm krijgt.
Samen verkennen we de grenzen van barokke extravagantie en spektakel. Hoe klonk de muziek toen? Mag het nu een fractie ruiger? Kan het net iets langzamer? Of juist dynamischer? Het resultaat: spannende en energieke concerten waarmee we u verrassen en op scherp zetten. Of het nu gaat om een ‘klassieker’ als het Concert voor twee violen in d-klein van Bach of bijvoorbeeld muziek van de tegenwoordig veel minder bekende maar minstens zo boeiende Giuseppe Antonio Brescianello. Kom naar onze concerten en ervaar hoe we de muziek voor u tot leven brengen

Combattimento werkt regelmatig samen met topsolisten, zoals Liza Ferschtman, Maarten Koningsberger,  Lisa Larsson, Helena Rasker, Cécile van de Sant en Johannette Zomer en met gezelschappen als het Scapino Ballet Rotterdam en de Nationale Reisopera. In het verleden maakte het ensemble onder de naam Combattimento Consort Amsterdam diverse tournees in Duitsland, Spanje, Midden-Europa, Zuid-Amerika, Japan, Rusland en de Verenigde staten. Ook werden meer dan 35 CD- en DVD-producties gerealiseerd.

Combattimento ontvangt sinds 2017 subsidie van het Fonds Podiumkunsten en op projectbasis ook van het VSB Fonds. Dat is een flinke steun in de rug om de organisatie van dit prachtige ensemble te professionaliseren en het niveau van de uitvoeringen steeds weer op een hoger niveau te kunnen brengen. Daarbij prijzen wij ons nog steeds gelukkig met de ongelooflijk grote inzet en passie van de musici zelf en een handvol Vrienden-vrijwilligers.

Voor meer informatie: www.combattimento.nl

Voor het bestellen van toegangskaarten: www.hetpark.nl


Video fragment