Wie is er bang voor moderne muziek?

Foto: Marco Borggreve

Larissa Groeneveld, cello


Datum: 13 november 2022
Tijd: 11.30 uur
Locatie: Het Park, Othellozaal

Voor het bestellen van toegangskaarten: hetpark.nl


Programma:

J.S. Bach
Suite nr. 2 in d BWV 1008

Kate Moore
Song of Ropes I

Gaspar Cassado
Solo Suite

Kate Moore
Ropes II

Calliope Tsoupaki (1963)
In your heart (2019) (opgedragen aan Larissa Groeneveld)

J.S. Bach
Suite nr. 3 in C BWV 1009

Pēteris Vasks
Das Buch, Dolcissimo (1986)


Biografie:

‘Larissa Groeneveld, onthoud die naam’, schreef het Franse dagblad Le Figaro in 1995.

In 1990 sloot Larissa Groeneveld met de hoogste onderscheiding haar opleiding af aan het Conservatorium van Amsterdam, waar zij studeerde bij Dmitri Ferschtman. Zij zette haar studie voort bij Natalia Gutman aan de Musikhochschule Stuttgart en volgde masterclasses bij Mstislav Rostropovitsj, Daniel Shafran en Yo-Yo Ma.

In 1988 maakte zij haar solodebuut in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw met het Tripelconcert van Beethoven. Als soliste trad zij aan bij orkesten als het Nederlands Philharmonisch Orkest, de Berliner Symphoniker en het St. John’s Smith Square Orchestra. In 2005 voerde zij het celloconcert van Friedrich Gulda uit met leden van het Koninklijk Concertgebouworkest.

Naast haar solocarrière heeft Larissa door de jaren heen ensembles gevormd met pianist Frank van de Laar en harpiste Gwyneth Wentink en maakt zij al ruim een kwart eeuw deel uit van het Osiris Piano Trio. Met het Osiris Trio speelde Larissa op prestigieuze concertpodia, waaronder Carnegie Hall en het Wiener Konzerthaus. Ze concerteerde met onder andere Giora Feidman, Dmitri Ferschtman, Natalia Gutman, Herman Krebbers, Reinbert de Leeuw en Giovanni Sollima. Ze kan bogen op een uitgebreide discografie, die zeker vier eeuwen omspant in repertoire.

Veel bekende Nederlandse componisten hebben werk voor haar geschreven, onder wie Theo Loevendie, Theo Verbey en Guus Janssen, die voor haar en Ernst Reijseger een dubbelconcert schreef.

Als bevlogen docent is Larissa verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze zowel cello als kamermuziek doceert. Daarnaast geeft ze het masterhoofdvak Pianotrio aan het Conservatorium van Amsterdam en coacht ze jong talent van de AMT (Academie Muzikaal Talent) in Utrecht. Larissa Groeneveld bespeelt een Domenico Busan cello uit Venetië, 1763.

Het diverse programma dat Larissa in Het Park brengt draagt het motto ‘wie is er bang voor moderne muziek.’ Om in te komen toch eerst de koele, onmeewarige klanken van Bach’s prachtige Tweede cellosuite in d-klein, dat een wereld vol schemerruimtes en melancholische dansavonden oproept.

Vorig jaar bracht de internationaal geprezen componist Kate Moore haar nieuwe album Revolver uit, vol betoverende en inventieve muziek. Van de Song of Ropes trilogie van het album speelt Larissa twee delen. Het laat zich door het koorddansen – vandaar de titel – inspireren, met langzaam ontvouwende melodieën waar een gevoel van suspense tussen beweging en stilstand wordt belichaamd.

We blijven nog even in de dansvorm met de driedelige Solo Suite van de Catalaanse componist Caspar Cassadó. Hij voorzag alledrie de delen van met de zarzuela verwante lokale dansritmen. In het eerste deel citeert hij ook Zoltan Kodaly’s sonate voor cello solo, op. 8 en is er een quote van de fluitsolo uit Ravels ballet ‘Daphnis et Chloé’.

Calliope Tsoupaki is een geboren Griekse componiste die sinds 1988 in Nederland woont. Ze was drie jaar componist des vaderlands, en componeert muziek met een sfeer van tijdloosheid, met als doel de essentie helder en eenvoudig uit te drukken. Voor Larissa Groeneveld schreef ze het solowerk In your heart.

Bach’s Derde cellosuite in C is opgewekter van toon dan de wat duisterder Tweede suite.
Het wisselt relatief overzichtelijke muziek af met spannende modulaties en technisch virtuoze passages.

Larissa eindigt met het Das Buch, Dolcissimo van Pēteris Vasks, een ‘woordloos gezang’ van ogenschijnlijke eenvoud⁠—een onvergetelijke belevenis. De grenzen van de cellomogelijkheden worden opgezocht, zoals in het glinsterende tremolo aan het begin van het stuk.

Voor meer informatie: www.larissagroeneveld.com