Trio Rodin vanuit Spanje nu in Het Park

Foto: Merlijn Doomernik

Trio Rodin:

Carles Puig, viool
Esther García, cello
Jorge Mengotti, piano


Datum: 16 oktober 2022
Tijd: 11.30 uur
Locatie: Het Park, Othellozaal

Voor het bestellen van toegangskaarten: hetpark.nl


Programma:

Dimitri Shostakovich (5 stukken)
I. Prelude
II. Gavotte
III. Elegy
IV. Waltz
V. Polka

Arvo Pärt
Spiegel im Spiegel

Franz Liszt
Tristia (La vallée d Obermann)

Joaquim Serra
Piano trio in E groot


Biografie:

Trio Rodin behoort tot de meest veelbelovende jonge pianotrio’s van dit moment. Het Spaanse ensemble, bestaande uit violist Carles Puig, celliste Esther García en pianist Jorge Mengotti, is opgericht in 2011 in Utrecht. Teneinde zich te richten op een professionele loopbaan in de kamermuziek met piano trio repertoire, nam het Trio deel aan verschillende cursussen en masterclasses gehouden door gerenommeerde musici, waaronder Kees
Hulsmann, Rita Wagner, Alan Weiss, Dora Schwarzberg, Klara Wurtz, Paolo Giacometti, Lis Perry, Storioni Trio en het Osiris Trio. Tevens hebben zij een masteropleiding gevolgd in de ‘Scuola superiore internazionale di musica da camera del Trio di Trieste’ in Duino (Italië) bij het prestigieuze Italiaanse Trio di Parma.

Dankzij het Programma ‘Call for composers’ had het Trio Rodin de kans om samen met een groot aantal jonge talentvolle componisten te kunnen werken en gloednieuwe werken aan hun repertoire toe te voegen.

Trio Rodin heeft concerten gegeven in Spanje, Ierland, Italië en Nederland. Ze speelden in de belangrijkste zalen van Nederland, waaronder de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam, het Muziekgebouw in Eindhoven en De Toonzaal in Den Bosch; en in hun geboorteland onder meer Auditorio Nacional in Madrid, Palau de la
música Catalana in Barcelona en Palau de la Música de Valencia. Ook traden zij bij verschillende festivals op zoals Het Grachtenfestival te Amsterdam, Festival Musika-Música Bilbao (Spanje), en Music for Wexford (Ierland).

De afgelopen jaren won het drietal prijzen op verschillende internationale concoursen zoals het Concurs Montserrat Alavedra in Terrassa (1e prijs), de Publieksprijs in Almere Who’s Next en de Storioni Festival Prijs in ’s Hertogenbosch.

Ook zijn ze regelmatig te beluisteren op nationale en internationale radiozenders.
Inmiddels is Trio Rodin dus een gerenommeerde kracht in de wereld van de kamermuziek. Een fraai bewijs daarvan is het feit dat hun eerste album al twee keer op rij tot één van de ‘Favourite Albums’ van de maand door NAXOS is verkozen. Ze kregen voor dat datzelfde debuut – een cd vol kamermuziek van de Spaanse componist Enrique Granados –
ook de Gold Medal en de TOP 3 in The Global Music Awards.

In het Park openen ze hun concert met vijf stukken van Sjostakovitsj (arrangement Atovmyan-Trio Rodin), waarvan de afsluiter een Polka met karakteristiek tegendraadse ritmes. Men denkt weleens dat Sjostakovitsj’ muziek niet lyrisch kan zijn zonder ook somber te zijn; deze stukken bewijzen het tegendeel.

Spiegel im Spiegel is een van de mooiste en ontroerendste stukken van de grote Estse componist Arvo Pärt. Het is een prachtig voorbeeld van zijn tintinnabuli-stijl, naar het Latijnse woord ‘tintinnabulum’ voor bel of klokje. De drieklank in het stuk lijkt eeuwig door te gaan, en de af en toe ingezette lange viooltonen staan als het ware stil in de tijd, alsof er een klok wordt aangeslagen. Hiermee wordt de oneindigheid uitgedrukt, zoals de oneindige spiegeling van de titel suggereert.

De late Franz Liszt bewerkte zijn pianostuk Vallée d’Obermann voor piano trio, en doopte het ‘Tristia’. Hij liet zich inspireren door Étienne Pivert de Senancour’s roman Vallée d’Obermann, dat zich afspeelt in Zwitserland en wiens protagonist zich overweldigd en verward ziet door de natuur, alsmaar lijdend aan verlangen en ennui. Het prachtige stuk is een muzikale dooltocht van grote verbeeldingskracht, een evocatie van het eeuwige menselijke streven: Romantiek pur sang dus.

Het Trio en mi van de grote vergeten Catalaanse componist Joaquim Serra heeft daarentegen een echte klassieke vorm als geheel en in ieder afzonderlijk deel: eerst een sonate, een zangerig tweede deel en een bewogen rondo-achtig laatste deel.

Voor meer informatie: www.triorodin.com