Beethoven, Brahms en Zemlinsky

Foto: Annelies van der Vegt

Trio Rosler

Timora Rosler, cello
Lars Wouters van den Oudenweijer, klarinet
Hans Eijsackers, piano


Datum: 12 februari 2023
Tijd: 11.30 uur
Locatie: Het Park, Othellozaal

Voor het bestellen van toegangskaarten: hetpark.nl


Programma:

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Trio in Bes opus 11

Alexander von Zemlinsky (1871-1942)
Trio in d opus 3

Johannes Brahms (1833-1897)
Trio in a opus 114


Biografie:

Trio Rosler

De Israëlische/Nederlandse celliste Timora Rosler won in 1996 de eerste prijs in de Stuttgart International Cello Competition. In 1997 werd haar de Vriendenkrans van het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam uitgereikt.
Door de jury werd ze geprezen om haar “innemend talent, intieme uitdrukking, virtuositeit en een natuurlijk gevoel voor de compositie”. Een jaar later won ze een speciale prijs voor haar interpretatie op de International Bach Competition in Leipzig. Rosler concerteerde in Europa, de Verenigde Staten, Canada, Argentinië en Israël.
Als soliste trad ze op met verschillende orkesten, zoals het Vlaamse Radio Orkest o.l.v. Martyn Brabbins, Philharmonia of the Nations o.l.v. Justus Frantz, Janácek Philharmonic, National Symphony of Ukraine en Eastern Connecticut Symphony Orchestra. Rosler heeft diverse cd-opnames op haar naam staan, waarvan de recentste een met alle werken voor cello & piano van Beethoven, uitgebracht door Brilliant Classics.
Rosler is hoofdvakdocente aan het Conservatorium van Utrecht en bespeelt een Thomas Dodd cello uit 1800.

Lars Wouters van den Oudenweijer (klarinet) studeerde bij Walter Boeykens aan het Rotterdams Conservatorium en vervolgde zijn studie bij Charles Neidich aan The Juilliard School te New York. Hij behaalde eerste prijzen bij diverse internationale concoursen. In 1999 debuteerde hij succesvol in het Concertgebouw te Amsterdam in de serie ‘Jonge Nederlanders’ en verzorgde in de ‘Rising Stars’ concertserie solo-optredens in New York en op de grote Europese concertpodia. Als solist speelde hij met diverse orkesten in binnen- en buitenland, waaronder het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Amsterdam Sinfonietta, Het Gelders Orkest en Philharmonie Zuid-Nederland. Hij kreeg in 2003 de Edison voor zijn debuut-cd in de categorie ‘Young Masters’. Als hoofdvakdocent is hij verbonden aan het AMPA te Tilburg.

Hans Eijsackers (piano) studeerde onder meer bij Gérard van Blerk, Jan Wijn en György Sebök. Na het conservatorium van Amsterdam werd hij uitgenodigd te komen studeren aan de European Mozart Academy in Kraków, waaruit optredens voortvloeiden in Budapest, Zuidoost-Azië, Cornwall en New York. Hij was onder meer prijswinnaar bij het Prinses Christina Concours en het Europees Pianoconcours in Luxemburg.
Hij doceerde jarenlang duoklas en kamermuziek aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en is sinds 2013 is aangesteld als Professor Liedgestaltung aan de Robert Schumann Hochschule te Düsseldorf.
Als solist, kamermusicus en liedbegeleider treedt hij veelvuldig op. Hij werkte samen met dirigenten als Otto Tausk en Yannick Nézet-Seguin.
Als liedbegeleider trad hij op met Christianne Stotijn en Henk Neven. Samen met Henk Neven won hij in mei 2008 de Mees Pierson Prijs. Tegenwoordig is hij artistiek directeur van het International Student LiedDuo Competition in Groningen.


Programma:

De unieke bezetting van klarinet, cello en piano heeft vele componisten geïnspireerd tot het schrijven voor deze prachtige trio-samenstelling. Vandaag hoort u trio’s van Ludwig von Beethoven, Alexander Zemlinsky en Johannes Brahms.

De jonge Beethoven schreef in Wenen een werk voor deze samenstelling en dit kreeg al snel de bijnaam het ‘Gassenhauer‘-trio. De componist gebruikte namelijk voor het laatste deel een bekend wijsje uit een populaire komedie uit die tijd. Deze melodie kon men destijds vaak gezongen en gefloten horen worden in de straten van Wenen.

Johannes Brahms was inmiddels wat ouder toen hij in 1894 het trio hoorde van de jonge Alexander von Zemlinsky tijdens een compositiewedstrijd; Brahms was als juryvoorzitter meteen lovend over dit uiterst lyrische romantische werk.
Zelf schreef hij een paar jaar ervoor (1891) een ‘Klarinettentrio’, nadat hij de klarinettist Richard Mühlfeld vlak daarvoor had gehoord, bekend om zijn zangerige toon. Voor deze klarinettist zou hij maar liefst twee sonates, een klarinetkwintet en dit prachtige trio schrijven.