Nicolas van Poucke
Verrassingsprogramma
Zondag 9 februari 2025
11:30 Schouwburg Het Park
Programma
Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Suite nr. 5 in E, HWV 430
Praeludium
Allemande
Courante
Air mit 5 Variationen
Ludwig van Beethoven (1770–1827)
Sonate in f opus 57 ‘Appassionata’
Allegro assai
Andante con moto
Allegro ma non troppo – Presto
Pauze
Claude Debussy (1862–1918)
Images boek 1
– Reflets dans l’eau
– Hommage à Rameau
– Mouvement
Images boek 2
– Cloches à travers les feuilles
– Et la lune descend sur le temple qui fut
– Poissons d’or
César Franck (1822–1890)
Prélude, Choral et Fugue
Musici
Nicolas van Poucke, piano
Biografie
Nicolas van Poucke, die uit een muzikale familie komt, begon op jonge leeftijd met zijn pianostudies. Hij studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam onder mentorschap van David Kuyken en Jan Wijn, en ontving waardevolle begeleiding van gerenommeerde pianisten zoals Murray Perahia, Martha Argerich en Alfred Brendel. Zijn benadering van muziek is diep geworteld in de traditie maar tegelijkertijd uniek en persoonlijk.
Nicolas van Poucke staat bekend om zijn recitals die zowel diepgaand en meeslepend als artistiek verrijkend zijn. Nicolas volgt de voetsporen van legendarische pianisten zoals Alfred Cortot, Arturo Benedetti Michelangeli en Vladimir Horowitz in zijn toewijding aan de muziek, met een sterke focus op artistieke integriteit en emotionele diepgang.
Nicolas’ uitvoeringen worden gekarakteriseerd door hun gevoeligheid, technische beheersing en doordachte interpretatie. Zijn tweejaarlijkse recitals in het Concertgebouw in Amsterdam zijn een hoeksteen van zijn carrière, waarmee hij een gekoesterde traditie in zijn muzikale reis heeft gevestigd. Deze uitvoeringen verdiepen zich in de werken van componisten die hem dierbaar zijn – Chopin, Schumann, Debussy, Mozart, Beethoven en Rachmaninoff – terwijl ook stukken van Sweelinck, Scriabin, Liszt en anderen aan bod komen. Elk programma wordt zorgvuldig samengesteld om zijn publiek een rijke en boeiende ervaring te bieden.
Naast zijn recitals in het Concertgebouw heeft Nicolas vaak opgetreden in Europa en in landen zoals de VS, Canada, Zuid-Korea, Cuba en Iran. Zijn debuut in de Royal Festival Hall in Londen met het Chineke! Orkest, met Beethovens Derde pianoconcert onder leiding van Roderick Cox, was een bijzonder hoogtepunt in zijn internationale carrière.
Nicolas’ opnames weerspiegelen dezelfde diepgang en gevoeligheid die zijn live-uitvoeringen kenmerken. Zijn recente album van Chopins meesterwerken kreeg lovende kritieken van The Arts Desk vanwege de genuanceerde frasering en expressieve diepgang. Zijn lopende serie over Schumann, inclusief The Schumann Collection Vol. II, heeft zijn reputatie als een toonaangevende vertolker van Schumanns werk verder verstevigd.
Nicholas’ programma dat hij brengt in Het Park biedt een rijke reis door de barok-, klassieke, impressionistische en Romantische stijlperiodes.
Georg Frideric Händel’s – oorspronkelijk voor klavecimbel gecomponeerde – Suite in E HWV 430 opent het concert met elegantie en complexiteit. Alle vier de delen worden ten gehore gebracht: de majestueuze Praeludium, gevolgd door een gracieuze Allemande, een levendige Courante en een Air mit 5 Variationen die Händels talent voor variatie laat zien. De suite combineert contrapunt en expressieve melodielijnen, een kenmerk van de barokstijl.
Ludwig van Beethovens Sonate in f-klein Opus 57 ‘Appassionata’ neemt de luisteraar mee naar het hart van de klassieke periode met zijn diepe emotionele intensiteit. Het eerste deel, Allegro assai, begint gepassioneerd, gevolgd door de reflectieve Andante con moto. Het slotdeel, Allegro ma non troppo – Presto, heeft een spitsvondige energie en vastberadenheid in de continuïteit van het deel, wat Beethovens beheersing van structurele ontwikkeling en zijn ontwikkelende emotionele register onderstreept.
Na de pauze gaan we over tot de etherische schoonheid van Claude Debussy’s Images Boek 1 en 2. Reflets dans l’eau roept een beeld van glinsterende beweging van water op, terwijl Hommage à Rameau en Mouvement Debussy’s verfijnde en impressionistische muzikale taal naar voren brengen. Het tweede deel verkent de geluiden van de natuur met Cloches à travers les feuilles en de mysterieuze Et la lune descend sur le temple qui fut, om te besluiten met het sprankelende Poissons d’or.
Het concert wordt afgesloten met César Francks Prélude, Choral et Fugue, een grootse en virtuoze compositie die gewijde eerbied combineert met gedurfde Romantische expressie, waarin de beheersing in de orgelvorm van Franck goed uitkomt.
Voor meer informatie: www.nicolasvanpoucke.com