Jubileumconcert 100 JAAR


Franc Polman, viool
Frances Thé en Marleen Zoutman, 1e viool
Hans Lub, Roos Al en Pietro Battistoni, 2e viool
Sven Rotteveel Mansveld, Marieke Wenink en Florrie van der Kamp, altviool
Jan Insinger en Saskia van der Wel, cello
Huub van de Velde, contrabas
m.m.v.
Riko Fukuda, klavecimbel/orgel
Roel Stern, fluit
Marjolein Koning, hobo
Merel van Schie, alt


Datum: 19 januari 2020
Tijd: 11.30 uur


Programma

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Dubbelconcert voor viool, hobo, strijkers en basso continuo in c BWV 1060R

  • Allegro
  • Adagio
  • Allegro

Aria voor alt, hobo d’amore, strijkers en basso continuo
Uit cantate ‘Mache dich, mein Geist, bereit’ BWV 115

Sinfonia uit cantate ‘Ich hatte viel bekümmernis’ BWV 21
Voor hobo, strijkers en basso continuo

  • Adagio

Recitatief en aria voor alt, strijkers en basso continuo
Uit cantate ‘Bereitet die Wege, bereitet die Bahn’ BWV 132

Vijfde Brandenburgse Concert in D gr.t. BWV 1050
Voor obligaat klavecimbel, fluit, viool en strijkers

  • Allegro
  • Affettuoso
  • Allegro

Biografie

Franc Polman, artistiek leider van Barokensemble Eik en Linde, is eerste violist in het Orkest van de Achttiende Eeuw. Hij speelt regelmatig in projecten van het Apollo Ensemble, het Tulipa Consort en Musica Amphion en nam in het buitenland plaats in prestigieuze barokorkesten zoals Musica Antiqua en Les Musiciens du Louvre. Sinds zeven jaar maakt hij deel uit van het Dresdner Festspielorchester. Als concertmeester heeft hij Musica ad Rhenum onder leiding van Jed Wentz aangevoerd in vele opera’s van Mozart, Händel en Rameau. Hij gaf masterclasses aan de Händel-Akademie in Karlsruhe, in Pistoia (Italië), aan de Zomeracademie Zutphen en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Franc is actief in vele kamermuziekensembles, waaronder Musica Aurensiana en het Nepomuk Fortepiano Quintet. Met fortepianiste Riko Fukuda en klavecinist Pieter Dirksen verzorgt hij regelmatig concerten. Franc speelt op Amsterdamse violen uit de zeventiende eeuw, gebouwd door Hendrik Jacobs en Pieter Rombouts.

Alt-mezzo Merel van Schie heeft een brede muzikale achtergrond. Op zesjarige leeftijd kreeg zij haar eerste vioollessen, tien jaar later stapte zij over naar de altviool en studeerde aan het Utrechts Conservatorium bij Prunella Pacey, Richard Wolfe en Nobuko Imai. Inmiddels had zij haar liefde voor het zingen ontdekt en studeerde zij, eveneens aan het Utrechts Conservatorium, bij Henny Diemer. Sinds kort wordt zij gecoacht door Marjan Kuiper. Zij volgde de operaklas van Monique Wagemakers en masterclasses bij o.a. pianist Rudolf Jansen, zangers Mark Tucker, Henk Smit en Peter Kooij en regisseuse Jeannette Aster. Merel soleert veelvuldig in concerten en oratoria en zong al tientallen cantates. Op haar repertoire staan de Matthäus en Johannes Passion, het Weihnachts Oratorium en de H-moll Messe van Bach, de Messiah van Händel, het Requiem van Mozart, maar ook meer romantische werken zoals het Stabat Mater van Szymanowski.
Ook zong zij in producties van opera’s van Händel, Monteverdi, Purcell en Mendelssohn.

Riko Fukuda, studeerde aan het Toho-Gakuën conservatorium in Japan. Een Nederlandse beurs stelde haar in staat om haar fortepianostudie voort te zetten bij Stanley Hoogland aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zij maakte cd’s met solowerken van Pinto, Dussek, Haydn en Mendelssohn evenals pianoconcerten van Neukomm en Eberl met de Kölner Akademie. Met het Nepomuk Fortepiano Quintet nam ze kwintetten op van Ries, Limmer, Schubert, Cramer, Onslow, Hummel en Dussek. Riko Fukuda is geregeld te gast op het Festival Oude Muziek in Utrecht en andere festivals in Europa en Amerika en is te beluisteren op de
labels Olympia, Brilliant Classics en Aliud Records.

Hoboïste Marjolein Koning heeft eerst carrière gemaakt op de moderne hobo. Als freelancer heeft zij in vrijwel alle Nederlandse orkesten gespeeld, ook als soliste. Zij begon de hobostudie op 10-jarige leeftijd en vervolgde na het gymnasium de opleiding aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Jan Spronk (solohoboïst van het Koninklijk Concertgebouworkest) en volgde cursussen en privélessen bij Omar Zoboli (Bazel). Zij behaalde het diploma Uitvoerend Musicus met onderscheiding. Zij was finaliste bij het proefspel van het KCO en speelde regelmatig met dat orkest onder Haitink, Chailly, Meta, Harnoncourt etc. In 2001 won zij de auditie bij het
Radio Kamerorkest o.l.v. Frans Brüggen. Zij speelde met vele grootheden uit de barokwereld, waaronder Ton Koopman, Philippe Herreweghe, sir Elliot Gardener, Andrew Manze, Jos van Immerseel en Roy Goodman. Daardoor geïnspireerd kwam het verlangen ook barokhobo te spelen; in 2013 is zij deze studie begonnen bij Frank de Bruine (Orkest van de 18e Eeuw, docent Kon. Conservatorium Den Haag) en volgde zij masterclasses bij Alfredo Bernardini en Josep Domenech en werkte met Lars Ulrich Mortensen en Richard Egarr. Marjolein is een vaste speler van Eik & Linde en Ars Mirabilis (B) en speelt met de Nederlands Bachvereniging, Le Concert Lorrain, Oslo Baroque, Florilegium Musicum en Musica Poetica.

Roel Stern studeerde fluit bij Pieter Odé aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam.
Zijn grote liefde is de kamermuziek, met grotere en kleinere ensembles, georganiseerd rondom een bepaald programma. Hij speelde ook jarenlang in orkesten als het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en het Radio Kamer Orkest, en in ensembles als de Ebony Band en Ensemble Modern. Roel speelt al ruim dertig jaar fluit in het begeleidingsorkest Philharmonia Amsterdam, en is sinds de oprichting in 2000 traversospeler in Barokensemble Eik & Linde. Sinds 2009 is hij artistiek en zakelijk leider van de kamermuziekserie Nieuwe Huys Concerten in Zaandam en sinds 2012 programmeur van de Witte Kerk Concerten in Heiloo.

Het Barokensemble Eik en Linde werd opgericht in 2000 in de bovenzaal van het gelijknamige café in de Amsterdamse Plantagebuurt. Het bestaat uit musici die elkaar gevonden hebben in hun liefde voor de barokmuziek en hun streven deze uit te voeren op een manier die zoveel mogelijk recht doet aan de bronnen. Zij spelen op oude instrumenten of kopieën daarvan. Sinds 2003 is Franc Polman artistiek leider en concertmeester.
Kernactiviteit van Eik en Linde is het organiseren van eigen projecten. In het verleden waren er twee programmalijnen: ‘Amsterdam, muzikale navel van Europa ‘ en ‘De Europeaan Haydn’.
In de toekomst wordt ook contact gelegd met andere kunstvormen. In 2016 werd in ‘Ach, dass ich
Wassers gnug hätte’ de Duitse dichtkunst uit het begin van de 20e eeuw verbonden met de 18e eeuwse Duitse toonkunst. Afgelopen twee seizoenen werden in vier programma’s alle 12 concerten (voor één, twee en vier violen) uit L’Estro Armonico van Vivaldi uitgevoerd.

Barokensemble Eik en Linde streeft ernaar om op te treden in kleinere plaatsen, waar een ensemble van dergelijke omvang niet vaak te horen is. Een ander speerpunt is om verbinding te leggen met de jeugd door muziekscholen en jongeren bij haar projecten te betrekken. Sinds 2016 organiseert Eik en Linde ook zijn ‘eigen’ Matthäus Passion met uitvoeringen in Monnickendam en Enkhuizen en komend voorjaar ook in Deurne; in Monnickendam traditiegetrouw op Stille Zaterdag. Uitvoeringen van een ‘eigen’ Johannes Passion waren er de afgelopen jaren in Zandvoort, Zaandam en Abcoude; deze staan voor 2020 alweer in de planning.

Voor meer informatie: www.eiklinde.nl


Videofragmenten